La gestió dels rius espanyols se basa en los plans hidrològics que se
redacten, s’obren a consulta pública i s’aproven per a cada demarcació
hidrogràfica i per a tot l’estat espanyol amb l’anomenat “Plan Hidrológico
Nacional” (PHN). En el cas de la Conca Hidrogràfica de l’Ebre existeix el “Plan
Hidrológico del Ebro” (PHE). Actualment ens trobem en una fase de consulta
pública dels “Esquemas provisionales de
Temas Importantes (EpTI) de las demarcaciones hidrográficas intercomunitarias,
correspondientes al proceso de revisión de tercer ciclo de los planes
hidrológicos” [In: www.miteco.gob.es/es/agua/temas/planificacion-hidrologica/planificacion-hidrologica/ETI_tercer_ciclo.aspx
]. L’anunci de la Dirección General del Agua (DGA) publicat al BOE del 24 de
gener de 2020 va obrir el procés de revisió dels EpTI entre el 25 de gener i el
24 de juliol de 2020: “Dentro de ese plazo de consulta pública se podrán
formular las aportaciones, observaciones y sugerencias que se estimen
convenientes, dirigidas al organismo de cuenca” [Op. Cit]. Finalment, el
document que sortirà del procés de participació se sotmetrà a informe del
“Consejo del Agua de la demarcación”.
A la pàgina 20 del resum de l’EpTI
per a l’Ebre hi ha l’apartat “1.17. Mejorar la resiliencia del delta del Ebro y
su costa”. Segons aquest apartat,
El crecimiento del delta del Ebro se relaciona
directamente con un régimen hidrometeorológico asociado con avenidas
frecuentes, y con una evolución particular de los usos del suelo y las masas
forestales en la cuenca, como consecuencia de la actividad humana.
Aquesta “relació directa” que
esmenta el document sembla que posa molt més èmfasi en el paper de l’activitat
humana per al creixement del Delta que no pas en el paper que les polítiques de
gestió hidrogràfica estan tenint en el seu decreixement. Estudis diversos
apunten que existeixen diferents deltes del riu Ebre a dins de la Mediterrània,
on se van anar creant en funció de les pujades i baixades del nivell del mar:
quan la mar estava més baixa l’Ebre desembocava aigua i sediments al que ara
per nosaltres és mar endins, com pot ser la zona de les Illes Columbretes. A
més, lo Delta actual se va començar a formar fa uns 4000 anys en un període
d’estabilització del nivell del mar. Fa 4000 anys i també fa 200 anys lo volum
de població era molt més baix que ara i, per tant, lo grau de terres conreades
i l’impacte de la ramaderia i la desforestació a la Conca de l’Ebre són
l’origen d’una part petita dels sediments del Delta actual. En tot cas
l’influència humana en l’aportació de sediments fluvials no es pot utilitzar
per justificar la retenció de sediments que els gestors de l’Ebre efectuen
actualment als embassaments ebrencs.
De cara a la gestió de sediments
dins del tercer cicle de planificació (2021-2027) aquest resum només planteja estudis
i destaca possibles dificultats per gestionar els sediments:
-Continuar con los estudios de I+D+i relacionados con el
Delta del Ebro. Entre ellos destacan: i. Los estudios para valorar la
posibilidad de recuperar el tránsito sedimentario en el tramo bajo del río
Ebro, en función de la mejora del conocimiento científico-técnico y teniendo en
cuenta las potenciales afecciones que puede producir contaminación de los
sedimentos en esta zona, especialmente en Flix; ii. Los estudios para medir la
subsidencia con datos empíricos entre los que destaca realizar una medición de
los puntos de la red topogràfica creada con la RIADE (Acuamed, 2012); y iii.
Los estudios de subsidencia a partir de las imágenes de satélite.
-Continuar trabajando para asegurar el adecuado estado de
mantenimiento de los desagües de fondo de las presas de la cuenca del Ebro y su
gestión eficaz, para evacuar los sedimentos que son susceptibles de ser
movilizados mediante este mecanismo.
-Continuar con las crecidas controladas en el río Ebro
aguas abajo del embalse de Flix para controlar la población de macrófitos y
mejorar el transporte sólido.
Per tant, cal recordar que la Comissió d’Agricultura, Alimentació i Medi
Ambient del Congrés dels Diputats espanyol va aprovar la Proposición no de
Ley sobre la implementación de un proyecto piloto de transferencia
controlada de sedimentos desde el embalse de Riba-roja d’Ebre a la desembocadura
del Delta del Ebro, publicada al «BOCG. Congreso de los Diputados», serie
D, núm. 118, de 8 de marzo de 2017. Esta Proposició instava al Govern espanyol
a dotar de partida econòmica un projecte pilot de transferència controlada de
sediments des de l’embassament de Riba-roja d’Ebre a la desembocadura del Delta
de l’Ebre. A més, s’instava al “Gobierno” a redactar i aprovar un Plan de
gestión integral de los sedimentos de la cuenca del Ebro,
especificant: “este Plan deberá aprobarse dentro del Plan Integral de
Protección del Delta del Ebro (PIPDE), con la participación del Gobierno
Español y la Generalitat de Catalunya entre otras administraciones”.
Acció de la Campanya pels Sediments aquest diumenge 2 de febrer de 2020
a la debilitada Barra del Trabucador
Tanmateix, la mateixa Comissió de medi ambient, amb els
vots a favor de PSOE, Podemos, Ciudadanos, ERC i Grup Mixt (entre els quals
estava el PDECAT) va aprovar una Proposició No de Llei al març de 2018 (havia
estat registrada a l’abril de 2017) instant al govern espanyol (en aquell
moment presidit per M. Rajoy) a:
Primero. Crear antes
de seis meses una comisión política y técnica, formada por técnicos de la
Confederación Hidrográfica del Ebro y de cada una de las comunidades autónomas
afectadas, así como por representantes de los movimientos sociales que
trabajan la cuestión, para estudiar la problemática y las oportunidades de
gestión de los sedimentos en el marco de un Plan de Gestión Integral de los
sedimentos de la Cuenca del Ebro.
Segundo. Instar al
gobierno español y a la Confederación Hidrográfica del Ebro a que, como
cuestión urgente y con la intención de avanzar en el cumplimiento de los
objetivos del Plan de Gestión Integral de los sedimentos, realicen a lo largo
de los próximos nueve meses y a través de la Comisión de Normas para Grandes
Presas una inspección de los mecanismos de las presas de Mequinenza,
Riba-Roja de Ebro y Flix, con especial atención a los desagües de fondo, y,
en el caso que constaten la existencia de mecanismos en mal estado, exijan su
inmediato mantenimiento conforme las disposiciones legalmente aplicables.
Tercero. Instar al
Gobierno español a revisar, antes de que acabe el 2017, los protocolos
de actuación de la gestión y explotación de las presas, con especial
atención a la seguridad, en cumplimiento de las nuevas implicaciones ambientales
y en atención al impacto ambiental de las presas considerando las dinámicas
crecientes de hundimiento y regresión del Delta del Ebro y las causas y efectos
globales del cambio climático, y la consiguiente necesidad de liberar los
sedimentos retenidos en los embalses.
Les qüestions són: per què ara que estan al govern PSOE i
Podemos –amb el vist-i-plau d’ERC- no contemplen aquests acords a l’Esquema
provisional de Temes Importants del nou cicle de planificació hidrològica? Per
què la “Taula de consens del Delta” no se va definir com a “Taula de regressió”
ja que només ha presentat un pla de mesures de protecció del litoral que són la
prioritat de les associacions de regants del Delta? Per què no han tingut en
compte lo consens que ja havíem assolit en matèria de gestió de sediments? Quin
és lo paper dels ajuntaments ebrencs i del govern català en tot això? Per què
lo Departament de Territori i Sostenibilitat (PDECAT) està invertint sis
milions d’euros en uns dics submergits que es poden emplenar i buidar si
aquesta no és una proposta de la “Taula de consens” sinó simplement una sol·licitud
del govern municipal de Deltebre (PDECAT)? Què pensen fer les autoritats
competents en matèria de seguretat de preses i de gestió de la terra del Delta
que està presa als embassaments?
VIDEO - PER UNA NOVA POLÍTICA DE SEDIMENTS:
Comentarios
Publicar un comentario