La mociĆ³ de la Campanya pels Sediments a disposiciĆ³ dels diferents partits i entitats a partir d'aquest dilluns dia 7 de novembre de 2016

Bon dia,

Amb aquesta carta els fem arribar la mociĆ³ de la Campanya pels Sediments. La Campanya pels Sediments va ser presentada pĆŗblicament l'1 de febrer de 2015. En aquell moment vam anticipar alguns dels nostres objectius entre els quals se trobaven recopilar els arguments necessaris per defensar l'arribada de sediments al Delta de l'Ebre. La mociĆ³ que aquĆ­ presentem no parteix de zero. Hem tingut en compte els estudis que l'IRTA i les universitats estan realitzant i hem incorporat diverses dades d'aquests estudis. Fins i tot hem compartit en dues ocasions la mociĆ³ amb els responsables de l'IRTA que ens han assessorat des d'un punt de vista tĆØcnic.

TambĆ© hem estudiat altres mocions aprovades a diferents ajuntaments. Sobre el tema dels sediments hem tingut en compte una mociĆ³ aprovada pel govern municipal de Deltebre enfocada als problemes locals de regressiĆ³. Per altra banda, des d’ERC van entrar en contacte amb nosaltres per reunir arguments per presentar una esmena als pressupostos de l'estat i van incorporar la nostra proposta principal: un pla de gestiĆ³ integral dels sediments de la Conca de l'Ebre. Al mateix temps vam tindre en compte la mociĆ³ d'ERC per millorar la nostra i arribar a la que avui presentem. I hem tingut en compte les propostes de cabals ambientals que els moviments socials ebrencs hem defensat i continuem defensant i que el Parlament de Catalunya va aprovar en el seu moment.

Tanmateix, hem realitzat investigacions prĆ²pies. Hem fet treball de camp a Mequinensa, Riba-Roja, Barasona i tambĆ© a l’Amazones on hem entrevistat a diverses personalitats polĆ­tiques i cientĆ­fiques. D’aquesta manera, hem obtingut, per exemple, estudis de la CHE referents als sediments que causen problemes al poble de Mequinensa i hem pogut estudiar els desembassaments controlats de l'embassament de Barasona als anys 1995, 1996 i 1997. Barasona pot ser un exemple, dins de la Conca de l'Ebre, de la viabilitat i la necessitat de mantindre en bon estat les comportes de fons dels embassaments, per seguretat conforme estipulat legalment, i per deixar passar els sediments.

Entre les investigacions prĆ²pies de la Campanya pels Sediments tambĆ© hem analitzat la normativa existent conjuntament amb els companys de l'Assessoria de Dret Ambiental Nadal i Navarro. La mociĆ³, en la seua vessant jurĆ­dica, resulta d'aquesta col·laboraciĆ³ i continuem treballant per pensar altres vies d'actuaciĆ³.

Finalment, volem destacar que la principal novetat d'aquesta mociĆ³ sobre els sediments recau en el fet de que tractem la Conca de l'Ebre com un gran ecosistema que ha de ser pensat en conjunt. I tenim clar que el tema dels sediments se relaciona directament al tema dels cabals ambientals perĆ² requereix un tractament especific. Tanmateix, hem tingut en compte totes les sensibilitats relacionades al tema dels sediments de les quals en tenim constĆ ncia. I pensem que aquest tema, com el tema de l'aigua, ha de ser tractat com un tema clau a les Terres de l’Ebre i a Catalunya. En aquest sentit, proposem als diversos governs municipals que intenten aprovar la mociĆ³ conjuntament amb totes les forces polĆ­tiques de l'oposiciĆ³. I, un cop aprovada, fer-la arribar amb les mĆ ximes garanties possibles als parlaments de Catalunya, Espanya i la UniĆ³ Europea.

Campanya pels Sediments

7 de novembre de 2016

+informacions: 

Josep Juan Segarra: +55 11 952078321 (Brasil). Skype name: 

josepjuansegarra 

Josep Bertomeu (Polet): 606 072 789

campanyapelssediments@gmail.com 

CAMPANYA PELS SEDIMENTS



PROPOSTES PER REQUERIR A LES ADMINISTRACIONS COMPETENTS ACTUACIONS CIENTƍFIQUES, LEGISLATIVES I, SI S’ESCAU, JURƍDIQUES PER TAL DE, PRINCIPALMENT, MOVILITZAR ELS SEDIMENTS RETINGUTS ALS EMBASSAMENTS DE MEQUINENSA I RIBA-ROJA, CONSIDERANT LA PƈRDUA DE LƍNIA DE COSTA (REGRESSIƓ) I L’ENFONSAMENT (SUBSIDƈNCIA) DE LA PLANA DEL DELTA DE L’EBRE. I TENINT EN COMPTE TAMBƉ EL CONJUNT DE LA CONCA DE L’EBRE I LES CAUSES I ELS EFECTES GLOBALS DEL CANVI CLIMƀTIC.

AtĆØs que la regressiĆ³ de la lĆ­nia costera del Delta de l’Ebre Ć©s un problema directament provocat per la construcciĆ³ i la gestiĆ³ actual dels embassaments de la Conca de l’Ebre, al interrompre el transport de sediments des del Riu Ebre fins al Mar i el seu Delta quedant (els sediments) retinguts als embassaments. Al mateix temps, la retenciĆ³ de sediments als embassaments no permet contrarestar l’enfonsament natural de la plana deltaica (fenomen anomenat subsidĆØncia) factor que agreuja la pĆØrdua d’alƧada de la plana del Delta de l’Ebre. Estudis recents de l’IRTA demostren que la plataforma deltaica s’enfonsa en promig 3 mil·lĆ­metres anuals. Aquest fenomen (la subsidĆØncia) se veu accentuat per l’augment del nivell del mar degut a l’efecte del canvi climĆ tic. Estudis cientĆ­fics de l’IRTA i la UPC adverteixen que durant el segle XXI el 45% de la superfĆ­cie del Delta quedarĆ  per baix del nivell del mar si no se prenen mesures adients.

AtĆØs que durant el segle XXI podrien quedar inundats pel mar espais urbans com Riumar i altres de gran valor mediambiental, com l’Illa de Buda o la Barra del Trabucador, i podria produir-se una salinitzaciĆ³ excessiva que dificulti les activitats agrĆ­coles i, especialment, el cultiu d'arrĆ²s.

AtĆØs que la pĆØrdua de la lĆ­nia de la costa i el dĆØficit de sediments Ć©s un problema que no nomĆ©s afecta al propi Delta de l’Ebre sinĆ³ tambĆ© a tota l’Ć rea d’influĆØncia del Riu Ebre. MitjanƧant la cartografia e imatges de satĆØl·lit disponibles dels darrers anys, se constata que la major part del litoral del Delta de l’Ebre pateix una forta regressiĆ³ de la lĆ­nia de la costa: especialment a les zones de la desembocadura, l’Illa de Buda, la Barra del Trabucador, la Platja de la Marquesa i la Barra del Fangar. Tot i aixĆ², en altres punts del Delta se produeix el fenomen invers (tendĆØncia a la sedimentaciĆ³), afectant el correcte desenvolupament de les activitats productives existents al Delta de l’Ebre, com Ć©s el cas de la Badia del Fangar (afectaciĆ³ de la pesca, producciĆ³ aqĆ¼Ć­cola i recol·lecciĆ³ de mariscos).

AtĆØs que l’ecosistema deltaic, aixĆ­ com el seu sistema dunar, sĆ³n, per definiciĆ³, sistemes canviants i dinĆ mics i, per tant, tambĆ© adaptatius. No obstant, la construcciĆ³ i gestiĆ³ actual dels embassaments (sobretot els localitzats al tram baix del Riu Ebre) ha provocat la baixa capacitat de resiliĆØncia del sistema Deltaic. La construcciĆ³ dels embassaments del tram baix del Riu Ebre a mitjans del segle XX ha comportat un canvi en la dinĆ mica fluvio-marina. Actualment la dinĆ mica marina domina sobre la dinĆ mica fluvial. provocant l’acceleraciĆ³ de l’erosiĆ³ de la lĆ­nia de la costa, la desapariciĆ³ del sistema dunar i la pĆØrdua d’ecosistemes claus i d’especial rellevĆ ncia com sĆ³n els aiguamolls. ConseqĆ¼entment, per tal de recuperar parcialment l’equilibri sedimentolĆ²gic i, per tant, ecolĆ²gic, aixĆ­ com assegurar la sostenibilitat econĆ²mica d’aquesta part del territori, se requereix d’un nou model de gestiĆ³ dels embassaments de la Conca de l’Ebre (especialment els de la part baixa del Riu Ebre) amb l’objectiu de restaurar la continuĆÆtat en la transferĆØncia dels sediments.

AtĆØs que la gestiĆ³ actual dels embassaments de la Conca de l’Ebre implica que una gran part de la superfĆ­cie aĆØria del Delta de l’Ebre (45% durant el segle XXI) pugui quedar inundada per la combinaciĆ³ de tots aquests processos (falta de sediments, subsidĆØncia i elevaciĆ³ del nivell del mar pel canvi climĆ tic. S’ha demostrat la ineficĆ cia de la “regressiĆ³ controlada” (no interferir en el curs de la regressiĆ³ esperant a que la mateixa s’equilibri amb una pĆØrdua mĆ­nima de la superfĆ­cie deltaica) al estar molt per sobre de l’esperat (veure imatges adjuntes).

AtĆØs que, segons els estudis cientĆ­fics de l’IRTA i les universitats, en dia d’avui arriben a la desembocadura del riu Ebre 100.000 tones de sediments anuals, menys d’un 1% del volum que arribava antes de la construcciĆ³ dels pantans, que era de 20 milions de tones. Se calcula que actualment l’embassament de Riba-Roja d’Ebre rep anualment 2 milions de tones de sediments. Durant els darrers anys des de diversos Ć mbits s’ha proposat recuperar part dels sediments retinguts als embassaments del curs mig-final del riu Ebre. Els estudis realitzats per la Universitat PolitĆØcnica de Catalunya (UPC) i l’IRTA demostren que amb una aportaciĆ³ mĆ­nima anual de 1’2 milions de tones de sediments fins a l’any 2100 seria suficient per afrontar l’amenaƧa combinada de la subsidĆØncia i l’augment del nivell del mar. Si la pujada del nivell del mar fos superior als 53 centĆ­metres llavors les aportacions de sediments, per mantenir l’elevaciĆ³ actual, haurien de ser d’entre 2’5 i 3’5 milions de tones anuals.

AtĆØs que diversos paĆÆsos del mĆ³n tenen experiĆØncia amb una gestiĆ³ responsable dels sediments. Fins i tot, a preses com la de l’embassament de JoaquĆ­n Costa (mĆ©s conegut com “Barasona”, AragĆ³, Conca HidrogrĆ fica de l’Ebre) la ConfederaciĆ³ HidrogrĆ fica de l’Ebre (CHE) va reparar les seves comportes de fons i les fa funcionar regularment.

AtĆØs que abans de la construcciĆ³ dels pantans de Mequinensa i Riba-Roja hi havia dos cicles d’aportaciĆ³ d’aigua al Delta, el de reg de maig a setembre pel qual se pagava el canon de reg, i el del colmateig (cultura d’aprofitament dels sediments), de setembre a febrer, pel qual se pagava una altra quota.

AtĆØs que cal dirigir els sediments a les zones on fan falta. I considerant que Ć©s possible, per exemple, facilitar l’obertura de la Gola de Migjorn en moments de crescuda del Riu Ebre, una de les desembocadures del Riu Ebre que queda tapada la major part de l’any a causa d’una mescla de factors humans i mediambientals.

AtĆØs que el 25 de juny de 2015, la ComissiĆ³ per la Sostenibilitat de les Terres de l’Ebre (CSTE) aprovava amb el vot favorable de gairebĆ© tots els membres, una proposta de cabals ecolĆ²gics per al tram final del riu Ebre i el seu Delta amb propostes diferenciades per a anys secs, normals i humits. AixĆ­, segons les conclusions dels estudis presentats, el cabal ecolĆ²gic per a un any sec hauria de ser de 5.871 hectĆ²metres cĆŗbics anuals; per a un any normal hauria de ser de 7.732 hectĆ²metres cĆŗbics anuals i per a un any humit de 9.907 hectĆ²metres cĆŗbics anuals. A mĆ©s, s’incorpora una proposta de cabal mĆ­nim d’excepcionalitat per a casos de sequera prolongada amb 3.518 hectĆ²metres cĆŗbics anuals. Aquesta proposta de cabals ambientals va ser aprovada pel Parlament de Catalunya i la Generalitat de Catalunya, per mediaciĆ³ de l’AgĆØncia Catalana de l’Aigua, la va presentar en forma d’al·legacions perquĆØ s’inclogui en la revisiĆ³ del Pla HidrolĆ²gic de la Conca de l’Ebre.

AtĆØs que les “Instrucciones de grandes presas” (Ordre de 31 de marƧ de 1967 pel que s’aprova la InstrucciĆ³ per projecte, construcciĆ³ i explotaciĆ³ de grans preses) al seu Article 94 i el “Reglamento tĆ©cnico sobre Seguridad de Presas y Embalses” (Ordre de 12 de marƧ de 1996 pel que s’aprova el Reglament TĆØcnic sobre Seguretat de Preses i Embassaments, sobre els informes anuals i l’obertura de comportes de fons) especifiquen que tots els equipaments de la presa incloses les comportes de fons o “desagĆ¼es” s’han de mantindre en bon estat.

AtĆØs que se tenen indicis de que les comportes de fons de les preses de Mequinensa i Riba-Roja no s’han obert mai des de la seua construcciĆ³. I atĆØs que aquestes comportes de fons o “desagĆ¼es” sĆ³n fonamentals per alliberar els sediments, conforme expliquen els estudis de l’IRTA i la UPC.

AtĆØs que els sediments retinguts als embassaments redueixen la capacitat d’emmagatzemar aigua, causen problemes de salut pĆŗblica (proliferaciĆ³ d’algues, mosquits, etc.) i dificulten activitats esportives, turĆ­stiques i econĆ²miques (rem, infraestructures de reg, etc.) a poblacions com EscatrĆ³n (AragĆ³, embassament de Mequinensa), La Granja d’Escarp (Lleida, embassament de Riba-Roja) o Mequinensa (AragĆ³, embassament de Riba-Roja). Als anys 1995, 1996 i 1997, quan se van realitzar els desembassaments de l’embassament de JoaquĆ­n Costa (Barasona/AragĆ³) gran part dels sediments van quedar retinguts prop del casc urbĆ  del Municipi de Mequinensa i causen els problemes esmentats anteriorment (i Ć mpliament relatats al “Proyecto de RecuperaciĆ³n del lecho y mejora del estado ecolĆ³gico del RĆ­o Segre en la confluencia con el Ebro. T.M. de Mequinenza (Zaragoza)” elaborat per la ConfederaciĆ³ HidrogrĆ fica de l’Ebre). Aquests sediments atrapats al tram final del Riu Segre, a la zona denominada Aiguabarreig (cua de l’embassament de Riba-Roja) no han pogut arribar al Delta de l’Ebre per l’absĆØncia d’un Pla de GestiĆ³ Integral dels Sediments de la Conca de l’Ebre.

AtĆØs que hi ha focus de contaminaciĆ³ latents com Ć©s el cas dels residus de la indĆŗstria quĆ­mica de SabiƱanigo (RĆ­o GĆ”llego, afluent de l’Ebre, AragĆ³).

AtĆØs que l’explotaciĆ³ de les preses i els embassaments de Mequinensa, Riba-roja i Flix es desenvolupa per mitjĆ  de tĆ­tols concessionals segons el que estableix el Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel que s’aprova el text refĆ³s de la Llei d’AigĆ¼es, i que majoritĆ riament aprofiten els recursos hĆ­drics per destinar-los a la producciĆ³ d’energia hidroelĆØctrica.

AtĆØs que, segons els estudis de la Universitat Rovira i Virgili, des del punt de vista general del sistema elĆØctric, no hi hauria un problema d’abastiment elĆØctric quan les centrals hidroelĆØctriques deixessin de funcionar durant els desembassaments controlats proposats per l’IRTA i la UPC. El sistema elĆØctric estĆ  tot connectat i Ć©s excedentari. Actualment, a l’Estat Espanyol, hi ha mĆ©s de 100.000 MW de potĆØncia instal·lada, amb una demanda mĆ xima histĆ²rica (l’any 2007) d’uns 45.000 MW. A mĆ©s, el sistema elĆØctric espanyol Ć©s exportador net d’electricitat des de l’any 2004. I l’energia hidroelĆØctrica representa nomĆ©s un 17% del total (i dins d’aquest percentatge les hidroelĆØctriques de Mequinensa i Riba-Roja en sĆ³n una petita part).

AtĆØs que estudis cientĆ­fics recents com els de Philip Fearnside de l’INPA (Instituto Nacional de Pesquisas da Amazonia) demostren tambĆ© l’impacte ambiental de les centrals hidroelĆØctriques i dels embassaments en tant que productores de gasos d’efecte hivernacle que promouen el canvi climĆ tic i l’augment del nivell del mar.

AtĆØs que hi han exemples de demoliciĆ³ de preses obsoletes a diversos llocs del planeta, fins i tot a l’estat espanyol amb la demoliciĆ³ de les preses de la Retuerta (RĆ­o Aravalle, Ɓvila, CHDuero) i la demoliciĆ³ de la presa de la Gotera (RĆ­o Bernesga, LeĆ³n, CHDuero). O els casos de les dues preses del Riu Penobscot (EUA) estudiats amplament per cientĆ­fics com Josh Royte (The Nature Conservancy).

AtĆØs que la Llei d’AigĆ¼es en el seu article 23 atorga potestats d’administraciĆ³ i control del domini pĆŗblic hidrĆ ulic a la ConfederaciĆ³ HidrogrĆ fica de l’Ebre com a Organisme de la Conca del Riu Ebre, que li permeten regular tots i cadascun dels aprofitaments hĆ­drics autoritzats com el de les centrals hidroelĆØctriques, que a l’empara de l’article 65 de la mateixa llei, confereix d’ofici o a instĆ ncia de part la possibilitat de revisar les concessions vigents en casos de modificaciĆ³ de les circumstĆ ncies en les quals foren concebudes.

AtĆØs que el Reial Decret 849/1986, d’11 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament del Domini PĆŗblic HidrĆ ulic, que desenvolupa els tĆ­tols preliminar I, IV, V, VI i VII de la Llei 29/1985, de 2 d’agost, d’AigĆ¼es, disposa en el seu article 115 que, en l’Ć mbit de les competĆØncies dels Organismes de Conca, exigiran altres condicionants a les concessions com sĆ³n els cabals mĆ­nims que deuran de respectar els aprofitaments per motius ecolĆ²gics, i que aquests podran ser revisats com estableix l’article 156 del mateix reglament, per haver-se modificat els supĆ²sits determinants del seu atorgament o quan s’hagin d’adequar als Plans HidrolĆ²gics.

AtĆØs que la situaciĆ³ de vulnerabilitat del Delta de l’Ebre, que s’ha exposat en anterioritat, s’agreuja per la gestiĆ³ que es fa de les preses i aixĆ² representa una evident modificaciĆ³ dels condicionants ambientals exigits a les centrals hidroelĆØctriques. I tenint en compte l’article 156 i 157 del Reglament de Domini PĆŗblic HidrĆ ulic, que faculta la revisiĆ³ de les concessions d’ofici o instĆ ncia de part.

AtĆØs que el Delta de l’Ebre Ć©s Reserva de la Biosfera, Espai d’Especial InterĆØs Natural, Xarxa Natura 2000 i Parc Natural entre altres, protegit per diverses normatives autonĆ²miques, estatals i europees.

Per tot aixĆ², acordem:

Primer. Manifestar la voluntat, a partir del consens, diĆ leg i pluralitat, de donar suport a la creaciĆ³ d’un Pla de GestiĆ³ Integral dels Sediments de la Conca de l’Ebre. Instar al govern espanyol i a la UE a que destinen una partida pressupostaria per crear el Pla de GestiĆ³ Integral dels Sediments de la Conca de l'Ebre durant l’any 2017. I que aquest Pla s’aprovi dins el Pla Integral de ProtecciĆ³ del Delta de l’Ebre (PIPDE), Ć²rgan en el que participa el Govern espanyol i la Generalitat de Catalunya.
Segon. Donar suport a la creaciĆ³ d’un front polĆ­tic catalĆ  i aragonĆØs que requereixi a l’Estat Espanyol una inspecciĆ³ independent de les comportes de fons de les preses de Mequinensa, Riba-Roja, Flix, i de la resta de les preses de la Conca HidrogrĆ fica de l’Ebre. En el cas de que les comportes de fons estiguin en mal estat, exigir-ne l’immediat manteniment conforme estĆ  definit legalment. I estudiar i proposar la demoliciĆ³ de les preses que van quedant obsoletes.
Tercer. Instar a les institucions competents a donar suport i aplicar els estudis i actuacions sobre els sediments que han realitzat, estan realitzant i pretenen realitzar l’IRTA, l’ACA i les Universitats als embassaments de Mequinensa, Riba-Roja i Flix. Instar el govern espanyol a dotar de partida econĆ²mica un projecte pilot de transferĆØncia controlada de sediments des de l'embassament de Riba-Roja d'Ebre fins a la desembocadura del Delta de l'Ebre, per tal d'implementar-se durant l'any 2017. Encarregar estudis complementaris que analitzen amb profunditat la composiciĆ³ dels sediments dels embassaments de Mequinensa, Riba-Roja i Flix. I, quan sigui necessari, utilitzar maquinaria pesada per anar removent els sediments que estan en bon estat i que no mou el corrent de l’aigua (exceptuant zones d’alt valor ambiental com, per exemple, l’Aiguabarreig o la Reserva de Sebes -Zones PEIN, ZEPA, Xarxa Natura 2000, etc.).
Quart. Instar a les institucions competents a recuperar la polĆ­tica del colmateig al Delta de l’Ebre, per combatre la subsidĆØncia. I aplicar les actuacions mĆŗltiples i de poc impacte ambiental que la UPC proposa per contenir el mar enfront del Delta de l’Ebre (sacs geotĆØxtils plens de sorra, algues al fons del mar, etc.) i, d’aquesta manera, combatre la regressiĆ³.
CinquĆØ. Instar a les institucions competents a revisar els protocols d’actuaciĆ³ de la gestiĆ³ de les preses i les autoritzacions ambientals integrades (Ley 16/2002 AutorizaciĆ³n Ambiental Integrada; Ley 21/2013 EvaluaciĆ³n de Impacto Ambiental). Revisar l’impacte ambiental de les preses, tenint en compte les dinĆ miques creixents de subsidĆØncia i regressiĆ³ al Delta de l’Ebre i les causes i efectes globals del canvi climĆ tic, per tal de sustentar legalment la necessitat d’alliberar els sediments retinguts als embassaments: creaciĆ³ de noves lleis o directives europees, espanyoles i catalanes.
SisĆØ. Instar a les institucions competents a impulsar l’inici dels expedients de revisiĆ³ de les concessions de les centrals hidroelĆØctriques situades a Mequinensa, Riba-roja i Flix, imposant nous condicionants ambientals en la gestiĆ³ de l’aprofitament dels recursos hĆ­drics que permetin una millora en el traspĆ s dels sediments riu avall, tenint en compte la situaciĆ³ de vulnerabilitat, erosiĆ³ i resiliĆØncia de la plana deltaica.
SetĆØ. Si les accions anteriors no sorgeixen els efectes esperats, interposar una denĆŗncia contra la gestiĆ³ negligent de les preses i exigir responsabilitats a quants subjectes poguessin derivar.
VuitĆØ. Instar a les institucions competents a prendre les mesures oportunes per obrir la Gola de Migjorn en perĆ­odes de crescuda del Riu Ebre.
NovĆØ. Instar al govern espanyol i a la UE a que destinen una partida pressupostaria per descontaminar la zona de la indĆŗstria quĆ­mica de SabiƱanigo (AragĆ³).
DesĆØ. Trametre aquests acords al President de la ComissiĆ³ Europea, al President del Govern de l’Estat, al Ministeri de Foment, al Ministeri d’Agricultura, AlimentaciĆ³ i Medi Ambient i al Servei de Costes de Tarragona del mateix Ministeri, al President de la Generalitat de Catalunya, al President de la DiputaciĆ³ General d’AragĆ³, al Departament de Desenvolupament Rural i Sostenibilitat del Govern d'AragĆ³, al Departament d'InnovaciĆ³, InvestigaciĆ³ i Universitat del Govern d'AragĆ³, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i AlimentaciĆ³ de la Generalitat de Catalunya, a la DelegaciĆ³ del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, a l'Alcaldessa de Mequinensa, al Parc Natural del Delta de l’Ebre, a l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre, a les Comunitats de Regants de l’Esquerra i de la Dreta de l’Ebre i al moviment ciutadĆ  de la “Campanya pels Sediments” per al seu coneixement i per tal que produeixi l’efecte oportĆŗ. TambĆ© trametre aquest acord als portaveus dels diferents grups polĆ­tics del Parlament de Catalunya i del Parlament AragonĆØs, del CongrĆ©s dels Diputats, del Senat i als diferents eurodiputats catalans i aragonesos.



  

 Delta de l’Ebre (1946). Institut CartogrĆ fic de Catalunya.  

 Delta de l’Ebre (2010). Institut CartogrĆ fic de Catalunya.

Comentarios